BEHANDELING

De behandeling gebeurt op verschillende domeinen: 

Preventie - remediëring - compensatie


Als we leerlingen met dyscalculie zo goed mogelijk willen begeleiden/ondersteunen. Dan moeten we op een doelgerichte manier werken. 

1. Eerst de beginsituatie analyseren. 

  • Welke vaardigheden lukken wel?
  • Welke vaardigheden lukken wel, maar met aanpassingen?
  • Welke vaardigheden lukken niet??

2. Dan doelen stellen: kort termijn en langtermijn. Maak gebruik van SMART-doelen. (specifiek-meetbaar-acceptabel - realistisch - tijdsgebonden)

3. Als de vorige stappen werden doorlopen, kan men nadenken over mogelijke strategieën: methodes, materialen,..


Ondersteunen/behandelen via de orthopedagogische principes: 

  • Isoleren - verkorten en versnellen - identificeren
  • herhalen
  • integreren
  • transfer

Bv: Eerst de brug min inoefenen, en daarna in een mengeling, waarbij de leerling de oefening moet identificeren. 

Herhalen, herhalen is de motor van het leren. Niet blijven steken in didactiek. Voorzie verschillende soorten oefeningen. 

Hoe behandelen? 

  • REDICODIS-maatregelen: (remediëren - differentiëren - compenseren- dispenseren).
  • Remediëren en tegelijkertijd compenseren. Je kan hulpmiddelen toevoegen om het leerproces te ondersteunen. 
  • Remediëren en compenseren gaan ALTIJD hand in hand. 

Probeer enkel taakspecifiek te werken. Let op voor dwaalwegen, zoals het ontwikkelingsgericht werken. 

Je kan pas beter rekenen, door meer te rekenen. 

Taakgericht

  • De leerling helpen/ondersteunen/remediëren IN de taak zelf. 
  • leren lezen door te lezen
  • leren spellen door te spellen
  • leren rekenen door te rekenen

Ontwikkelingsgericht:

  • De leerling in zijn ontwikkeling helpen. 
  • Stappen terugzetten in de (motorische) ontwikkeling om eerst daar te versterken. 
  • Psychomotoriek gaan 'trainen' in plaats van het leren. 

Kies op onderstaande knoppen als u hierover specifieke informatie over de behandeling/ondersteuning wilt. 

Indien u terug naar naar de hoofdpagina 'rekenproblemen en stoornissen' wilt gaan of de startpagina. Dan kan u op onderstaande knop drukken. 

Gemaakt door Evelyne Van Uytvanck
Alle rechten voorbehouden 2021
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin