FAALANGST VASTSTELLEN
Faalangst is op zich geen stoornis. Het kan wel onderdeel uitmaken van een ander onderliggend probleem of stoornis zoals angststoornissen, depressie,..
Faalangst kan vastgesteld worden aan de hand van een combinatie van onderzoeksmethoden:
- observaties
- testmateriaal
- gesprek met kind en/of ouders.
Vaststellen van faalangst bij kleuters:

- Het observeren van welbevinden en betrokkenheid, werkhouding en taakgedrag.
- Een observatie van kenmerken van faalangst op verschillende niveaus: lichamelijke kenmerken, gedragskenmerken, kenmerken van verschillende soorten faalangst.
- gesprekken met het kind op kleuterniveau
- gesprekken met ouders.
Mogelijke aanvullende testmaterialen.
- Sociaal Emotionele Vragenlijst (4 tot 18 jaar). Aan de hand van gedragsbeoordelingen van ouders en/of leerkracht meet de SEV in hoeverre kinderen en jongen van 4 tot 18 jaar problemen vertonen in hun sociale emotionele ontwikkeling.
Vastellen van faalangst bij lagere school kinderen:
- Observatie van kenmerken van faalangst op verschillende niveaus: lichamelijke kenmerken, gedragskenmerken, kenmerken van verschillende soorten faalangst.
- Gesprekken voeren met het kind en de ouders.
Aanvullende testmaterialen: (enkele)
- Sociaal Emotionele Vragenlijst (4 tot 18 jaar). Aan de hand van gedragsbeoordelingen van ouders en/of leerkracht meet de SEV in hoeverre kinderen en jongeren problemen vertonen in hun sociale emotionele ontwikkeling.
- Prestatie Motivatie Test voor kinderen (van 10 - 16 jaar). Deze maakt een onderscheid tussen de actieve en passieve faalangst.
- Situatie Specifieke Angst Test (11 - 16 jaar). Deze test stelt een aantal vragen naar aanleiding van acht verschillende situaties op school.
- Competentiebelevingsschaal voor Kinderen. Deze test gaat na in welke mate kinderen zichzelf inschatten op vlak van bepaalde vaardigheden en competenties. De vragenlijst omvat 36 items verdeeld over zes subschalen: sociale acceptatie, sportieve vaardigheden, fysieke verschijning, gedragshouding en gevoel van eigenwaarde.
Het is zeker en vast ook belangrijk om een kanttekening te maken. Niet alle test zijn valide. De enige sterke test om faalangst te meten is de Prestatie Motivatie Test voor kinderen. Deze testen worden ook afgenomen door het CLB. Zij spelen hier ook een belangrijke rol.
Wanneer faalangst problematisch is:
Dan kan faalangst binnen verschillende classificatiesystemen onder gebracht worden in één of andere angststoornis.
De American Psychiatric Association beschrijft de condities waarin angst problematisch is:
- wanneer de angst een niveau bereikt dat de persoon als ongewild en onredelijk ervaart.
- wanneer de angst consistent is over tijd en een specifiek type van situaties.
- als de persoon ofwel de bevreesde situatie met intense angst of emotionele pijn ondergaat of ze net allemaal vermijdt.
- wanneer de angst significant interfereert met het functioneren en het welzijn van de persoon.
Faalangst wordt in de DSM-5 niet als een aparte aandoening opgenomen, maar meestal als onderdeel van een sociale angst of gegeneraliseerde angst beschouwd. Hierbij wordt dan vaak verwezen naar 'testangst' of 'prestatieangst' (American Psychiatric Association, 2014)
In de bijlage (onderstaande knop) kan u een observatielijst vinden om faalangst in de klas bij een leerling vast te stellen. Deze test is niet valide, maar geeft je als leerkracht wel een idee/ondersteuning.
Druk op onderstaande knop als u meer informatie wenst te krijgen over Faalangst.
Wilt u graag naar de startpagina of de hoofdpagina 'faalangst', druk dan op onderstaande knop.