INTERVENTIESTRATEGIEËN LAGER SCHOOLKIND


Interventies - positief zelfbeeld en zelfvertrouwen

  • We moeten het zelfvertrouwen van leerlingen ondersteunen door positieve en beschrijvende feedback te geven. 
  • Iedereen maakt fouten: We moeten leerlingen helpen bij het omgaan met falen en mislukkingen.
  • We kunnen ondersteunen bij het ombuigen van negatieve gedachten aan de hand van het GGGD-model: gebeurtenis, gedachte, gevoel en gedrag. We moeten leerlingen leren om zich bewust te worden van de invloed van hun gedachten en gevoelens op gedrag. 
  • We kunnen leerlingen duidelijkheid, structuur en overzicht aanbieden met betrekking tot de verwachtingen die gesteld worden. 


Interventies - Prestatiesituatie

  • Leerlingen ondersteunen bij het voorbereiden van een taak of toets. 
  • Je kan een opdracht opsplitsen in deeltaken. 
  • duidelijke en heldere instructies aanbieden. 
  • Leerlingen ondersteunen bij het ombuigen van negatieve gedachten naar helpende gedachten. 
  • Kinderen realistische en taakgerichte doelen leren stellen die haalbaar zijn en aansluiten bij het kunnen van van de leerling concreet afgestemd op een bepaalde taak of bepaalde setting. 
  • Positieve verwachtingen stellen die zijn ontstaan uit geloof in je leerling. 
  • Bereid de taak of toets voor met de leerling: sta stil bij de zaken waar de leerling zelf vat op heeft en waar deze kan op inzetten.


Interventies - sociale interactie

  • De leerlingen helpen bij het aangaan van vriendschappen.
  • De leerlingen ondersteunen bij het aangaan van groepswerk en het innemen van sociale rollen.
  • Leerlingen helpen in hoe te reageren in bepaalde sociale situaties: aanleren van sociale vaardigheden.
  • Leerlingen helpen bij het leren inleven in anderen.
  • Leerlingen helpen hoe ze een ruzie kunnen oplossen, hoe ze het weer goed kunnen maken.
  • Leerlingen helpen bij hoe je met anderen kan samenspelen.

  • Leerlingen helpen bij het aangaan van gesprekken met anderen: aanleren van gespreksvaardigheden. 


GGGG-model: 

Dit model helpt de leerling om zich bewust te worden van zijn gevoelens en het effect van deze gevoelens op zijn gedrag: 

Gebeurtenis: Je krijgt een duw in de gang. 

Gedacht: Dat doen ze expres!

Gevoel: Je bent boos.

Gedrag: Je geeft de ander een duw.

Eventueel als gevolg: Je hebt ruzie en krijgt daarna een opmerking. 

In het document vindt u nog meer informatie terug in verband met het GGGG-model. 


In het onderstaande document vindt u een kijkwijzer terug die je in de klas kan gebruiken als een leerling aan een taak of toets moet beginnen. 

Druk op onderstaande knop op terug te keren naar de pagina 'interventies en strategieën'.


Druk op onderstaande knop om terug te keren naar de pagina 'faalangst' of de startpagina. 

Gemaakt door Evelyne Van Uytvanck
Alle rechten voorbehouden 2021
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin