KLEUTERS
Kenmerken van dyscalculie bij kleuters:

- Zien van hoeveelheden. De mate van interesse in hoeveelheden, is een belangrijke voorspeller!
- Subitizing: Het direct herkennen van telpatronen en hoeveelheden en die ook op de juiste manier uitspreken en koppelen aan juiste symbolen.
- vergelijken van hoeveelheden
- Seriƫren en classificeren
- kennen van de telrij
- gebruik van telwoorden
- onthouden van namen
- benoemen van kleuren en cijfers
- vertraagde ontwikkeling van rekentaal
Indien er moeilijkheden plaatsvinden met bovenstaande begrippen, dan kan men dat als een risicosignaal opvatten.
- Bij risicosignalen voornamelijk inzetten op tellen, tellen, tellen,...
- Het is makkelijker om te voorspellen wie NIET gaat uitvallen in het 1e leerjaar dan wie wel gaat uitvallen.
- Op kleuterleeftijd kan er nog geen diagnostiek gesteld worden.
Klik op onderstaande knop als u wilt terugkeren naar de vorige hoofdpagina 'dyscalculie'.
Klik op onderstaande knop als u wilt terugkeren naar de hoofdpagina 'rekenproblemen en stoornissen' of de startpagina.