KLEUTERS


Kenmerken van dyscalculie bij kleuters: 

  • Zien van hoeveelheden. De mate van interesse in hoeveelheden, is een belangrijke voorspeller! 
  • Subitizing: Het direct herkennen van telpatronen en hoeveelheden en die ook op de juiste manier uitspreken en koppelen aan juiste symbolen.  
  • vergelijken van hoeveelheden
  • SeriĆ«ren en classificeren
  • kennen van de telrij
  • gebruik van telwoorden
  • onthouden van namen
  • benoemen van kleuren en cijfers
  • vertraagde ontwikkeling van rekentaal

Indien er moeilijkheden plaatsvinden met bovenstaande begrippen, dan kan men dat als een risicosignaal opvatten. 

  • Bij risicosignalen voornamelijk inzetten op tellen, tellen, tellen,...
  • Het is makkelijker om te voorspellen wie NIET gaat uitvallen in het 1e leerjaar dan wie wel gaat uitvallen. 
  • Op kleuterleeftijd kan er nog geen diagnostiek gesteld worden. 

Klik op onderstaande knop als u wilt terugkeren naar de vorige hoofdpagina 'dyscalculie'. 


Klik op onderstaande knop als u wilt terugkeren naar de hoofdpagina 'rekenproblemen en stoornissen' of de startpagina. 

Gemaakt door Evelyne Van Uytvanck
Alle rechten voorbehouden 2021
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin