Interventies en strategieën


Een gefaseerde aanpak van faalangst binnen het zorgcontinuüm: 

Fase 0: Brede basiszorg & Fase 1: verhoogde zorg

We moeten investeren in een preventieve aanpak op school-en klasniveau. 

We moeten een veilig pedagogisch klasklimaat creëren: 

  • De school voorziet een omgeving waar fouten maken mag.
  • We leren leerlingen omgaan met 'fouten' of 'mislukkingen'
  • We creëren positieve verwachtingen ten opzichte van leerlingen
  • Niet enkel focussen op leren en presteren van de leerling.
  • Het opdelen van de leerstof in deeltaken.
  • We geven procesgerichte feedback aan leerlingen.
  • De leerlingen bewust aanspreken op hun successen.
  • De leerlingen stimuleren tot zelfstandigheid en autonomie. 
Fase 2: Uitbreiding van zorg
  • We moeten de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling in kaart brengen. 
  • We moeten een brede intake en analyse voorzien. 
  • Er kan een handelingsplan opgemaakt worden. 
Fase 3: IAC

  • De leerling doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp. 
  • Deze is vaak hulp is vaak schoolextern. 
  • Het verder zetten van maatregelen uit fase 2 (uitbreiding van zorg).
  • Een systematisch overleg wordt gehouden tussen alle betrokkenen en externen. 

In onderstaande knoppen vindt u de interventiestrategieën voor kleuters en een lager schoolkind met faalangst. 

Wenst u nog meer informatie over faalangst, dan kan u op onderstaande knoppen drukken. 

Wenst u terug te keren naar de startpagina of hoofdpagina 'Faalangst', dan kan u op onderstaande knoppen drukken. 

Gemaakt door Evelyne Van Uytvanck
Alle rechten voorbehouden 2021
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin