Interventies en strategieën

Een gefaseerde aanpak van faalangst binnen het zorgcontinuüm:
Fase 0: Brede basiszorg & Fase 1: verhoogde zorg
We moeten investeren in een preventieve aanpak op school-en klasniveau.
We moeten een veilig pedagogisch klasklimaat creëren:
- De school voorziet een omgeving waar fouten maken mag.
- We leren leerlingen omgaan met 'fouten' of 'mislukkingen'
- We creëren positieve verwachtingen ten opzichte van leerlingen
- Niet enkel focussen op leren en presteren van de leerling.
- Het opdelen van de leerstof in deeltaken.
- We geven procesgerichte feedback aan leerlingen.
- De leerlingen bewust aanspreken op hun successen.
- De leerlingen stimuleren tot zelfstandigheid en autonomie.
Fase 2: Uitbreiding van zorg
- We moeten de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling in kaart brengen.
- We moeten een brede intake en analyse voorzien.
- Er kan een handelingsplan opgemaakt worden.
Fase 3: IAC
- De leerling doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp.
- Deze is vaak hulp is vaak schoolextern.
- Het verder zetten van maatregelen uit fase 2 (uitbreiding van zorg).
- Een systematisch overleg wordt gehouden tussen alle betrokkenen en externen.
In onderstaande knoppen vindt u de interventiestrategieën voor kleuters en een lager schoolkind met faalangst.
Wenst u nog meer informatie over faalangst, dan kan u op onderstaande knoppen drukken.
Wenst u terug te keren naar de startpagina of hoofdpagina 'Faalangst', dan kan u op onderstaande knoppen drukken.