REMEDIËRING EN COMPENSATIE


Remediëring bij kleuters: is vooral focussen op tellen, tellen, tellen. De rekentaal attractief maken door veel te ervaren (taakgericht werken). 

Alle andere vaardigheden komen wel in de lagere school aan bod. 


Remediëren

  • Veel oefenen - oefenen - oefenen - …
  • Multi-sensorieel werken: auditief, visueel en motorisch.
  • Probeer te werken op automatisatie en op inzicht (niet hetzelfde als drillen).
  • Niet blijven 'trappelen', wel verdergaan in de leerstof. 
  • Remediëren op niveau van de klasgroep (op leeftijd).
  • Soms ook pré-teaching en/of re-teaching. 
  • Probeer ook eens een andere manier aan te brengen, dat reeds geprobeerd is. Dit is vaak het meest adequaat. 

Compensatie

Remediëring en compensatie gaan hand in hand. Als je weet dat: 

  • Automatisatie moeilijk is: tafelkaart/splitskaart aanbieden en werken op automatisatie. 
  • Procedures moeilijk zijn: zoekboekje aanbieden. 

  • Je kan pas compenseren als de leerlingen weten wat ze moeten doen (inzicht hebben).
  • Een compensatie moet ook aangeleerd worden. 
  • Van een compensatie wordt je NIET lui. Bv: Je wordt niet lui van een bril, je wordt niet lui van een rolstoel, je wordt niet lui van een tafelkaart, je wordt niet lui van voorleessoftware,..


Remediëring en compensatie: 

Getalbeelden

  • Kwadraatbeelden: Deze zijn geschikt voor bewerkingen, maar je moet snel overstappen op een lineair beeld. 
  • Dobbelsteenbeelden: Dit is goed voor getallenkennis en subitizing, maar minder geschikt voor bewerkingen. 
  • Vingergetalbeelden: Dit is zeer geschikt voor bewerkingen. Het kan uitgebreid worden met tenen. Het is ook altijd beschikbaar.

Getallenkennis tot 100: 

  • MAB: Deze heeft een goede voorstelling van hoeveelheden met respect voor de orde van grootheid. Maar deze heeft functioneel geen waarde. 
  • Honderdveld: visueel ruimtelijk zéér complex (de laagste waarde staat bovenaan). Het is een hulpmiddel. 
  • Getalkaarten: Deze zijn zeer geschikt voor remediëring van de 10-talligheid. 
  • Geld: Dit is een functioneel alternatief voor MAB-materiaal. 

Getallenkennis bij decimalen: 

  • GELD: Dit is de functionele context waarmee je kommagetallen bevattelijk aanbrengt.
  • Breuken kan je makkelijk afleiden; link tussen 10-delige breuken en kommagetallen. 

Bewerkingen - procedures voor hoofdrekenen

  • Klassieke overbrugging met splitsen: Deze doet veel beroep op sequentieel geheugen, veel tussenstappen. 
  • Rijgen: verder tellen of terugtellen op de getallenlijn (met sprongen).
  • cirkelrekenen: Deze methode is zuinig in tussenstappen. 

Bewerkingen - procedures voor cijferen

  • Cijferen veronderstelt hoofdrekenen tot 20.
  • kennis van algoritmes
  • nog meer stapsgewijs kunnen werken. 

Concreet opbouwen door elk cijferalgoritme uit te voeren. Bv: aan de hand met speelkaarten. 

Zie link als voorbeeld. https://www.youtube.com/watch?v=k1sjSqL5fLg 


Tafels: 

  • Wel automatisatie proberen na te streven. Maar niet tot in den treure. 
  • Tegelijkertijd opstarten met tafelkaart (inzicht).
  • Veel korte oefenmomenten inlassen. 
  • Tellen met sprongen = belangrijke vaardigheid. 

Kloklezen: 

  • Klok is moeilijk te remediëren. 
  • Als analoge klok niet lukt, overschakelen en omgekeerd. 
  • Bij benadering leren kloklezen. 
  • Veel verhalen in contexten. 
  • Geen wijzers laten tekenen. 

Breuken: 

  • Breuken opbouwen vanuit geld (€ verdelen..)
  • 10 delige-breuken meteen linken aan decimalen.
  • Er zijn maar 8 breukenregels - vertrekken vanuit referentiekader. 

Dispenseren: 

  • Liefst dispensatie zoveel mogelijk vermijden in de lagere school. Dispenseren is het ontnemen van groeikansen. Probeer zoveel mogelijk te compenseren. 
  • De uitbreiding weglaten is NIET hetzelfde als dispenseren. 

Druk op onderstaande knop als u wilt terug keren naar de pagina 'behandeling'. 


Indien u terug wilt keren naar de pagina 'rekenproblemen en stoornissen' of de startpagina druk dat op onderstaande knop. 

Gemaakt door Evelyne Van Uytvanck
Alle rechten voorbehouden 2021
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin