Rekenproblemen en stoornissen
Steeds meer en meer leerlingen worden gediagnosticeerd met een rekenprobleem of rekenstoornis. Het wordt voor leerkrachten moeilijker en moeilijker om voor elke leerling individuele begeleiding te voorzien. Hopelijk kan ik via mijn website leerkrachten meer informatie aanbieden omtrent rekenproblemen en rekenstoornissen zoals dyscalculie. In de hoop dat zij beter voorbereid zijn om hiermee aan de slag te gaan in de praktijk.
Orthodidactiek:
Er zijn in Vlaanderen maar 2 leerstoornissen: dyscalculie en dyslexie. Zowel dyslexie en dyscalculie vragen om een orthodidactiek.
Orthodidactiek is het juist aanbieden van leerstof, rekening houdend met vaardigheden en mogelijkheden van een leerling.

Orthodidactiek impliceert:
- een kennis van leerstoornissen.
- kennis van de basisdidactiek
- inzicht in en kennis van de orthodidactische principes
- in staat zijn om de theorie te vertalen naar de praktijk.
- kunnen remediƫren vanuit de sterktes van een leerling.
Rekenprobleem versus leerstoornis
Leerprobleem:
- dikwijls aanwijsbaar startmoment
- te verklaren vanuit IQ of omstandigheden
- behandelbaar
- problemen bij het leren, maar oorzaak ligt buiten het leren
- oorzaak moet aangepakt worden
Leerstoornis
- geen aanwijsbaar startmoment
- IQ of omstandigheden vormen NIET de oorzaak
- Het is hardnekkig en niet te genezen.
- Er is geen uitwendige oorzaak aan te wijzen voor de aanwezige problemen. Het kind kan in andere domeinen zelf opvallend goed presteren.
- Bv: dyscalculie
Indien u meer informatie wilt over dyscalculie en hoe je een rekenprobleem-en stoornis kan aanpakken, dan kan u op volgende knop drukken.
Druk op onderstaande knop als u wilt terugkeren naar de startpagina of de pagina 'rekenproblemen en stoornissen'.
In het onderstaand document kan u een informatiewijzer terugvinden. Deze is een verkorte samenvatting van alle informatie dat u op deze website kan vinden. U kan dit document afdrukken en eventueel ophangen in de klas.